Fairtrade

Wijk bij Duurstede heeft vanaf de 90er jaren een Wereldwinkel gehad. De eerste jaren met een kraam op de markt, daarna in 1997 met een winkel in de Malleborduurstraat en per 2017 met een winkel in de Peperstraat.

De doelstelling van de Wereldwinkel is in de loop der jaren veranderd.

Vanuit origine was het een plek waar men:

• voor weinig geld artikelen kon kopen waarmee je arme producenten in verre streken (Afrika/Azië) kon ondersteunen,
  • producenten een eerlijke inkoopprijs kon bieden waarmee ze in hun levensonderhoud konden voorzien,
  • de samenleving bewust wordt gemaakt van het schrijnend verschil in leefomstandigheden tussen hier en daar.

Inmiddels is aan deze doelstellingen ruimschoots voldaan, de Wereldwinkel is een begrip geworden voor eerlijke inkoop en vele grootwinkelbedrijven hebben de kans waargenomen om daarvan een graantje mee te pikken, dit alles ten gunste van eerlijke handel.

Door deze enorme vraag naar Fairtrade artikelen vanuit deze grootwinkelbedrijven zijn de kleine producenten waarmee het allemaal begon inmiddels veelal weggeconcurreerd door grote souvenir fabrieken en massa producenten in Afrika/Azië.

Dit betekende ook dat de succesformule van de Wereldwinkels achterhaald was:

• voor weinig geld koop je nu deze artikelen bij de grootwinkelbedrijven,
  • een eerlijke inkoopprijs voor producenten is veelal verworden tot een redelijk lokaal salaris,
  • de samenleving is inmiddels bewuster geworden.

Velen zouden nu zeggen, helaas maar het leven gaat door en de ontwikkelingen kun je niet tegenhouden.

Wij zien echter nog steeds potentie voor eerlijk zakendoen -Fairtrade- dus.

Ontwikkelingen kun je niet tegenhouden maar je kunt er ook mee leren omgaan en je visie daarop aanpassen: De Wereldkiosk.

• De Wereldkiosk met een meer zakelijke aanpak en veel meer in overleg met alle directbetrokkenen organiseren; zij kennen de wensen en vragen van (potentiële) klanten immers.
  • Geen concurrentie met bestaande winkeliers maar aanvullend zijn.
  • Geen grote winsten verwachten maar zelfvoorzienend zijn; voorzichtig investeren met als doel dat op termijn (5 tot 7 jaar) deze wijze van Fairtrade wordt overgenomen door een bestaande organisatie (VVV?) of andere NGO-organisatie of zelfs een winkelier die de activiteiten toevoegt in een bestaand pand en die kansen ziet om deze Fairtrade gedachte verder te continueren.

Wij willen werken met vrijwillig(st)ers die:

• toekomstverwachtingen hebben,
  • weer terug in het arbeidsproces willen en hiermee werkervaring opdoen.
  • hun werkzame leven hebben afgesloten maar graag bereid zijn om een jongere generatie te leren, te onderwijzen en te begeleiden.

Wij zijn sinds 1997 actief betrokken bij het reilen en zeilen van een Wereldwinkel, als vrijwilligster voor inkoop, inrichting, presentatie en verkoop. Bovendien beschikken wij over de zakelijke ervaring in het opzetten van organisaties en bedrijven.