Vrijdag 28 februari 2014 – De vrije dag

Vandaag werd de groep in tweeën gesplitst. Dit stuk gaat over het kleinste groepje.

Dick, Jan, Etienne en ik gingen vandaag op de natuurlijke (vogel) tour.

We vertrokken om 6.00 uur richting het Abuko Nature Reserve. Hier waren we mooi op tijd. Wat normaal wel 35 minuten duurt door al het overstekend verkeer duurde nu maar 20 minuten. Hier deden we wachten op onze gids. Toen we aankwamen was hij er niet en onze chauffeur van de dag belde hem nog op. Hij bleek in de bus te zitten. Hij zou er zo zijn. Ach ja “zo” betekend in Gambia 40 minuten later. Het was heerlijk weer dus konden we lekker buiten wachten.

De gids arriveerde en we gingen het park in. Als eerste zagen we een ijsvogel en een green velvet monkey. Er volgde vele dieren: een vegetarische gier, neushoorn vogels, een aantal vogels die je niet zo vaak ziet, hagedissen, krokodil, enz. Halverwege het park hebben we genoten van een broodje Smack. Samen met een aapje heeft Dick een uiltje geknapt. Wat wel opviel was dat op het moment dat het broodje arriveerde het ‘slapende’ aapje opeens naast me zat.

We verlieten het park en gingen naar Lamin Lodge om in de mangrovebossen te kijken. Eerst een kleine rondleiding: de reclame boom, de oesterfarm en de olifanten boom. De gids regelde bootje en daar gingen we. We zagen vooral veel vogels, mangrovebossen, oesters en de Gambiaanse Titanic.

Om er zeker van te zijn dat we er geen 1 vergaten heeft Dick een lijstje gemaakt waarop al deze dieren werden genoteerd. Erg handig nu weet ik tenminste welke vogels ik heb gefotografeerd.

We besloten om wat te gaan lunchen bij een restaurantje op Paradise beach. We zette wel eerst de gids af. Onze chauffeur nam de rol van gids over. Het eten werd besteld en Jan en ik besloten om te gaan wandelen over het strand. Hier werden we gelijk aangesproken door 2 aardige heren. Ze boden schelpen aan, lieten ons de beste vis zien en gaven ons de mogelijkheid om met verschillende mensen te spreken. Aan deze vriendelijkheid zat wel een luchtje, en dan bedoel ik niet de vislucht van het strand. Deze heren hun boot was kapot en ze wilde graag dat wij ze hielpen. Toen we weigerde konden we ook gelijk de schelpen inleveren. Op naar de lunch. Waarna we verder gingen naar de grootste vismarkt van Gambia. Het was nog rustig en we konden alles bekijken wat we wilde. Op het strand was het echter redelijk druk. Onze chauffeur bood ons een sinasappel aan. Jan weigerde deze tot hij er achter kwam dat het de chauffeur was en niet een andere Gambiaan. Niet lang hierna verlieten we de markt en gingen we
richting van het hotel.

Vanavond was een speciale avond. De leden van de familie kwamen naar het hotel. Ze waren gekleed in zeer mooie gewaden. Speciaal aangetrokken voor deze gelegenheid. Hier hadden we een lopend buffet. De avond werd geopend met een dans groep. Zij verzorgde een erg leuk optreden. Daarna kwam een lokale band. Zij hebben tot in de late uurtjes ons vermaakt met hun muziek. Beide waren ze van de Wolof stam. Hier behoort ook de familie van Kaddy toe. De hele avond lang heeft ieder gedanst. Ongelofelijk hoeveel energie deze mensen hebben en ook de kleintjes. We hebben een geweldige avond gehad. 1 van de mooiste momenten vond ik dat Kaddy en haar zussen/broer hun moeder nog nooit hadden zien dansen.

Marianne

Dit bericht is geplaatst in Gambia 2014. Bookmark de permalink.